Direktlänk till inlägg 11 januari 2008
När jag växte upp förundrades inte bara jag över hur duktiga Norrländska barn var i Sveriges geografi i jämförelse med Sörländska barn t.ex i "Vi i femman". Många Sörlänningar tycker att det är bakvänt att åka norrut på semestern och det är klart att det är ju uppförsbacke - men ändå. Det var lite märkligt att vi lärde oss att rabbla bäckar i Halland medan barn i Halland inte verkade lära sig ett enda dugg om älvar i Norrbotten..i sanning märkligt. När jag var barn åkte vi 70 mil söderut på semester till släkten i Jämtland. Som Norrbottningar tyckte vi syskon att Jämtland var väldigt konstigt. De pratade konstigt och alldeles för "glatt" och de kallade oss för "Norrlänningar" och "lappar". Det tyckte vi var en smula udda eftersom vi kom från industristaden med världens första shoppingcenter (med Betty Bjurströms slipsaffär) medan de inte hade speciellt mycket att skryta med. Ibland åkte vi till Småland för att hälsa på släkt i en ännu mindre stad där de pratade ännu skojsigare och där de tyckte att vi var ännu mer exotiska och vi förstod aldrig riktigt varför. Jag har korsat landet och bott på flera orter men jag har fortfarande en vit fläck på kartan - från Kristianstad och östkusten norrut mot Östergötland, den biten ska jag göra en vacker sommar. Förslag på resmål mottages tacksamt.
Jag har bestämt mig för att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen...och segla baklänges genom livet lite oftare. Jag har märkt att man kan säga nästan vilka obegripligheter som helst utan att folk synar. Jag har t.ex sagt att...
En (jovialisk dansk) ansvarig på Facebook sitter i Uppdrag Granskning och förklarar leende policyn för näthot med att det beror på om hotaren menar det eller inte. I Köttvärlden behöver man inte bevisa uppsåt om man t.ex. kommer med hot om våld eller...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|